Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?
Zanim będziesz w stanie odnieść się do problemowej sytuacji, musisz najpierw zaakceptować jej istnienie. Podobnie jak strusie chowające głowę w piasku, nadmiernie mili ludzie często podejmują wiele wysiłków, by tylko nie dostrzegać problemów. Co robić, gdy w pracy pojawi się konflikt?
/ 19.01.2011 10:07
Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Zauważ problem!

Jest to najgorsza postać zespołu miłego człowieka, którego najcięższym objawem jest zaprzeczanie rzeczywistości. Nadmiernie mili ludzie mogą mieć świadomość, że „coś jest na rzeczy”, ale sądzą jednocześnie, że „co z oczu, to i z serca”.

Problem sam się nie rozwiąże!

Na skutek tego starają się odsuwać w cień wszystkie problemy, mając nadzieję, że rozwiążą się one same. Nieświadomość nigdy nie jest jednak błoga. Decydując się na wybiórczą „amnezję” objawiającą się świadomym ignorowaniem konfliktów i unikaniem konfrontacji, nieodmiennie przyczyniamy się do powstania problemów osobistych i zawodowych, które szkodzą naszej skuteczności zarówno na poziomie zespołu, jak i całej organizacji.

Zobacz też: Jak nawiązać kontakt?

Strategia miłego człowieka: Kolaboracja

Jedną z największych przeszkód, z jakimi podczas konfrontacji muszą się zmierzyć nadmiernie mili ludzie, jest przywiązanie do wyniku. Jeżeli druga strona wyczuje bowiem, że przystępujesz do negocjacji ze sztywno ustaloną strategią i oczekujesz bardzo konkretnego wyniku, wówczas natychmiast przejdzie do defensywy i będzie mieć wrażenie, że jej nie słuchasz ani nie szanujesz.

Zobacz też: Kiedy konfrontacja jest konieczna?

Otwórz umysł!

Nikt bowiem nie lubi być prowadzony za rękę. Dlatego też do trudnej dyskusji podejdź z otwartym umysłem. Staraj się uważnie słuchać, elastycznie myśleć i wspólnie dążyć do rozwiązania, które będzie zadowalać obie strony. Takie podejście wprowadzi do negocjacji atmosferę współpracy, zaś konfrontacja przybierze twórczy, konstruktywny charakter. Nie oznacza to jednak, że musisz całkowicie zapomnieć o własnym interesie czy o zysku swojej organizacji.

Pamiętaj tylko, że nie musisz się go niewolniczo trzymać. Dzięki temu będziesz w stanie wyjrzeć poza ramy własnych interesów i dostrzec obraz całości. Podejście oparte na współpracy pozwala odpersonalizować konflikt i pozbawić go subiektywnych emocji, co ułatwi osiąganie obopólnych korzyści.

„Podczas negocjacji emocje w ogóle nie wchodzą w grę. Nic, co jest powiedziane, nie odnosi się do nikogo osobiście”, mówi Ron Shaich z firmy Panera Bread. Taka strategia zapobiega uwikłaniu w negocjacje własnego ego bądź osobistych emocji i ułatwia skupienie się na znalezieniu rozwiązania, które będzie odpowiadać każdej ze stron biorącej udział w negocjacjach, w tym Tobie.

Fragment pochodzi z książki „Syndrom miłego człowieka. Jak osiągnąć sukces pozostając sobą” Russa C. Edelmana, Timothy’ego R. Hiltabiddlego i Charlesa C. Manza (Wydawnictwo Helion, 2010).