Kto ma największe szanse na bycie sławnym?

Kto ma największe szanse na bycie sławnym?/ fot. MWmedia fot. MWmedia
Skąd bierze się w nas chęć bycia sławnymi? Czy jest to w jakiś sposób uwarunkowane genetycznie? A jeżeli tak, to co i w jaki sposób na nas wpływa? Czy na chęć bycia sławnym ma również wpływ środowisko, w jakim się wychowujemy lub zawody, jakie pełnili nasi rodzice?
/ 16.11.2011 10:45
Kto ma największe szanse na bycie sławnym?/ fot. MWmedia fot. MWmedia

Dlaczego chcemy być sławni?

„Zawsze myślałem, że bycie sławnym to jedyna rzecz w ludzkim życiu warta zachodu” – mówił w udzielonym przez siebie wywiadzie Steven Morrissey z brytyjskiego zespołu The Smiths. David Giles spogląda na kwestię obsesji związanej ze sławą z innej perspektywy niż Jake Halpern – nie pyta, czemu oglądamy popularne osoby, ale dlaczego sami chcemy nimi być. Giles dokonuje przeglądu spektrum teorii, opierając się głównie na książce D. Keitha Simontona – specjalisty do spraw psychologii postaci historycznych, kreatywności i geniuszu – Greatness: Who Makes History and Why.

Czy sława zależy od genów?

Na początku Giles, tak jak Simonton, odrzuca naiwną hipotezę, iż wszystko zależy od tajemniczego genu „wielkości”, predysponującego jednostkę do bycia sławnym. A taka koncepcja powstała, gdy w 1869 roku Francis Galton badał rodziny, w tym liczącą ponad 20 muzyków familię Bachów, w poszukiwaniu korelacji pomiędzy ich członkami. Twierdził, że im bardziej ktoś jest sławny, tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że będzie miał takich krewnych. Giles obala to stanowisko, argumentując, że równie dobrze można odkryć „gen sprzątania toalet” i dojrzy się podobne korelacje. Wybory zawodowe rodziców mogą mieć wpływ na podobne wybory dokonywane przez ich dzieci. Są to dążenia czysto kulturowe, a „wielkość” nie jest definiowalną, uniwersalną cechą.

Być może pragnienie dążenia do sławy jest uzależnione od jakichś podsycających je określonych atrybutów osobowości? To również wydaje się dość mało prawdopodobne, chociaż z pewnością istnieją cechy wspólne dla wielu znanych osób. Simonton wymienia dwie: chęć dążenia do osiągania sukcesów (charakterystyczna dla tzw. osobowości typu A) oraz tendencję do podejmowania ryzyka – a co za tym idzie, skłonność do wkraczania na nowe, nieodkryte terytorie. Jak z kolei wypowiada się Braudy,

„W naturze tych, którzy osiągają największą sławę jest przypuszczalnie to, że potrafią zarazem wykazać niewystarczalność standardów przeszłości oraz odpowiedzieć w spontaniczny i instynktowny sposób w momencie kryzysu, robiąc bezzwłocznie, w naturalny sposób to, co konieczne”.

Do dwóch cech wymienionych przez Simontona można zatem dodać trzecią – „wrażliwość sytuacji”, zdolność improwizowanego planowania.

Niedaleko pada jabłko od jabłoni…

Głód popularności może mieć swoje korzenie w domu rodzinnym i procesie dorastania. Simonton podaje trzy czynniki, które mogą tutaj odgrywać istotną rolę – z których pierwszy, „wczesną stymulację umysłową”, Giles dyskwalifikuje. Według tej teorii, dzieciom poddanym odpowiedniej opiece i wychowującym się w dobrych domach zostaje zaszczepiona pewna motywacja do zdobywania osiągnięć. Giles jednak argumentuje, że możemy tu mówić co najwyżej o ambicji w ogóle, a to tylko jedna z części składowych pożądania sławy. Dwa kolejne czynniki prezentują się już bardziej prawdopodobnie. Zamiast dobrego domu na pragnienie sławy może wpływać dom biedny czy dotknięty nieszczęściem. Nieprzyjemne doznania podczas dorastania mogą spowodować, że w przyszłości będziemy chcieli przezwyciężyć traumę wyniesioną z młodości.

Zobacz także: Czy depresja jest dziedziczna?

Simonton szacuje, że ponad połowa z badanej próbki popularnych historycznych osobistości straciła któregoś z rodziców przed ukończeniem 30. roku życia, a aż jedna trzecia ze zdobywców Literackiej Nagrody Nobla utraciła rodzica już w dzieciństwie.

Pierworodna sława?

Ostatnim z czynników jest kolejność narodzin. Pierworodne dzieci cieszą się specyficzną atmosferą w domu rodzinnym – są one w absolutnym centrum uwagi rodziców. Gdy dorosną, mogą pragnąć odtworzyć podobną atmosferę, a chyba nie ma na to prostszego sposobu niż odniesienie sukcesu i stanie się sławnym.

Outsider czy szalony geniusz?

Kolejne dwie teorie przytaczane przez Gilesa dotyczą outsidera oraz szalonego geniusza. Pewne społeczne wykluczenie, którego doświadcza człowiek z zewnątrz, może wzmagać chęć wykazania się i odniesienia sukcesu w danej kulturze. Giles podaje przykład nadreprezentatywności Afroamerykanów w niektórych dyscyplinach sportu czy muzyce pop, zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych (na myśl nasuwa się koszykówka oraz hip-hop).

Zobacz także: Choroba psychiczna – czy mogę żyć normalnie?

Szalony geniusz z kolei to maska nakładana wielu znanym postaciom zmagającym się z problemami psychicznymi. Czy choroba umysłu może popychać kogoś ku sławie? Schumann miał cierpieć z powodu psychozy maniakalno-depresyjnej, van Gogh – depresji, a Hemingway poddawał się terapii elektrowstrząsowej. Według badań, nawet połowa brytyjskich poetów miała przepisane leki lub spędziła jakiś czas w szpitalu z powodu tego typu zaburzeń. Współczesna psychopatologia skłaniać ma się jednak ku twierdzeniu, że problemy psychiczne prędzej krępują ambicje jednostki, co przekreśla całą tę koncepcję.

Fragment pochodzi z książki „CeWEBryci – sława w sieci” Michała Janczewskiego (wydawnictwo Impuls, 2011). Publikacja za zgodą wydawcy.

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
-30% przy zakupie min. 2 sztuk
-30% przy zakupie min. 2 sztuk
Rabat 30% przy zakupie min. 2... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
-30% przy zakupie min. 2 sztuk
Online
Stacjonarnie

Rabat 30% przy zakupie min. 2 sztuk (z wyłączeniem kolekcji Pure Vibrance). Oferta dostępna w salonach stacjonarnych i na eolsen.pl. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
-20% na wybraną biżuterię
-20% na wybraną biżuterię
Rabat 20% na biżuterię marki d... więcej»
Zobacz
+
-20% na wybraną biżuterię
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na biżuterię marki dostępny w salonach stacjonarnych i online. Oferta nie dotyczy kolekcji Nomination oraz nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 3 190 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 2 552 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-40% na wszystkie produkty
-40% na wszystkie produkty
Rabat 40% na wszystkie nieprze... więcej»
Kod rabatowy:wiosna40
Zobacz
+
-40% na wszystkie produkty
Online

Rabat 40% na wszystkie nieprzecenione produkty dostępny na christianlaurent.eu. Wpisz w polu kod rabatowy tuż przed finalizacją zamówienia. Szczegóły na stronie. 

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:wiosna40
Zobacz
Wybrane marki nawet do -40%
Wybrane marki nawet do -40%
Twoje ulubione produkty w wyją... więcej»
Zobacz
+
Wybrane marki nawet do -40%
Online

Twoje ulubione produkty w wyjątkowych cenach. Rabat do -40% na wybrany asortyment dostępny na cocolita.pl. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-25% na wszystko
-25% na wszystko
Rabat 25% na całą ofertę MEFEM... więcej»
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
+
-25% na wszystko
Online
Stacjonarnie

Rabat 25% na całą ofertę MEFEMI w cenie regularnej. Promocje na stronie www nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
-40% przy zakupach za min. 50 zł
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i o... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
+
-40% przy zakupach za min. 50 zł
Online

Skorzystaj z kodu WIOSNA40 i otrzymaj 40% zniżki na produkty nieprzecenione, oznaczone tym kodem na eveline.pl/skorzystaj-z-promocji przy zakupach za min. 50 zł. Oferta ważna tylko na eveline.pl w dniach 18-24.04.2024. Kody rabatowe nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA40
Zobacz
REKLAMA