Nieetyczne triki stosowane w reklamach

Reklama ma przede wszystkim przyciągnąć naszą uwagę i namówić nas do zakupu produktu czy skorzystania z określonych usług. Nie wszystkie techniki marketingowe w nich prezentowane są jednak zgodne z podstawowymi zasadami moralnymi. Mogą manipulować odbiorcą lub wprowadzać go w błąd.
/ 25.03.2013 14:24

Reklamy są wszędzie

Praktycznie przez cały czas jesteśmy otoczeni różnego rodzaju reklamami w telewizji, gazetach, czy w radiu. Reklamy wyświetlane są na niemal wszystkich stronach internetowych,  w autobusach, nawet na ulicy świecą się wielkie billboardy.

Sztuczki reklamowe

Jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że reklamy nadawane są głośniej niż audycja telewizyjna. Wszystko po to, żebyśmy słyszeli ją np. z kuchni.

Reklamy informują nas, jaką herbatę pić, którą pastą myć zęby i jakie kostki do zmywarek są najskuteczniejsze. Najgorsze jednak jest to, że w porze obiadowej zmuszeni jesteśmy oglądać reklamy pieluch, podpasek, czy kremów mocujących protezy zębowe, co może niektórym odebrać apetyt.

„Niesmaczne” reklamy

Niektóre kampanie są zabawne, inne mają wzruszyć, pokazując biedne, chore dzieci. Oglądamy je przez całe życie, nie jest to jednak w żaden sposób kontrolowane. Owszem, wiele reklam emituje się po godzinie 22:00, by nie docierały do najmłodszych. Jednak niektóre wyświetlane o standardowych godzinach wydają nam się niestosowne.

Przykładem może być kampania mająca zachęcić nas do kupowania pasty do zębów, która zahamuje krwawienie dziąseł. Kamera pokazywała ujęcie na umywalkę, w tle słychać było odgłos szczotkowania zębów, po czym na ekranie pokazywała się wypluta krew. Autorzy posunęli się do nadinterpretacji łacińskiej maksymy „nic co ludzkie nie jest mi obce”.

Wiele osób podobnie reaguje na reklamowane środki przeciw wzdęciom czy kremy na hemoroidy.

Kolejną kampanią przekraczającą pewne granice była promocja pewnej sieci sklepów odzieżowych. Na torbach, w które sprzedawcy pakowali zakupione w sklepie towary, widniały męskie i żeńskie genitalia przedstawione za pomocą prostych znaków graficznych. Niby nic wielkiego, ale nie każdy ma ochotę paradować z taką reklamówką po centrum handlowym.

Uwagę widza można przecież zdobyć na wiele różnych sposobów, nie tylko starając się go zaszokować.

Zobacz również: Jak reklamy upiększają świat?

Nie bądźmy obojętni, reagujmy!

Istnieje także wiele reklam, które nie szanują kobiet, podkreślają podziały rasowe lub są po prostu nieetyczne . Ciało ludzkie w reklamie zazwyczaj traktowane jest jak produkt. Nie można tego bagatelizować, sadząc, że nas ten problem nie dotyczy.

Wiele osób zapytanych, czy reklamy mają na nich wpływ, odpowiada, że „zdecydowanie nie”. Jednak badania pokazują, że media oddziałują na nas cały czas, ale nie jesteśmy tego do końca świadomi.

Jeżeli nikt nie będzie reagował, nic się nie zmieni. Pytanie tylko, czy tego naprawdę chcemy?

Warto przeczytać: Rządza władzy, globalizacja i interesy, czyli jak działają reklamy?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!